“We namen zwijgend en biddend afscheid”

Een week na de verwoestende aardbevingen wordt de omvang van de ramp steeds duidelijker. Tienduizenden doden en gewonden, en miljoenen daklozen. De Syrische Rogina is één van hen. Samen met haar gezin wordt ze opgevangen in een kerk.

“We zijn nog steeds in shock over wat er is gebeurd”, vertelt ze. “Op het moment van de aardbeving werden we wakker van het geluid van dingen die kapot vielen. Al snel realiseerden we ons wat er aan de hand was. Terwijl we onze kinderen vasthielden, verloren we alle hoop om te overleven. We keken elkaar aan en namen zwijgend en biddend afscheid.”

Rogina vertelt haar aangrijpende verhaal

Doodsbang

“God zij dank hebben we het overleefd. Toen de aardbeving stopte, renden we in onze pyjama’s en zonder schoenen naar buiten. Het regende en was erg koud, maar iedereen was op straat. De situatie was angstaanjagend, we waren allemaal doodsbang. In eerste instantie leek het erop dat we terug konden naar ons huis, maar door de tweede aardbeving, later op de dag, werd dat onmogelijk. We konden terecht  in een kerk.

We zijn dankbaar dat we hier worden opgevangen en zoeken troost bij elkaar. We proberen sterk te blijven, maar we zijn getraumatiseerd. Mijn zoon kan nog steeds niet slapen en blijft vragen of er iets zal breken of vallen. We zijn allemaal angstig en moe.”

Kerken

Veel mensen in het getroffen gebied kunnen of durven niet terug naar huis. Huizen die niet zijn ingestort, zijn in veel gevallen instabiel geworden en dus onbewoonbaar. Gezinnen slapen op straat, in auto’s, bij familie en vrienden of in opvangcentra, zoals kerken. ACT, het wereldwijde interkerkelijk netwerk waar ook Kerk in Actie deel van uitmaakt, is direct in actie gekomen met het geven van noodhulp, onder andere in de Syrische stad  Aleppo. Op dit moment worden daar op 232 locaties, waaronder kerken, mensen opgevangen. Slachtoffers krijgen er matrassen, dekens en maaltijden. Voor mensen die niet in opvangcentra verblijven, zijn er keukenkits en voedselpakketten om maaltijden te bereiden beschikbaar. Ook worden er batterij-opladers en hygiënebenodigdheden uitgedeeld. Ondertussen wordt er hard gewerkt aan extra voorraden om aan alle behoeften te voldoen.

Talloze mensen die na de aardbeving plotseling dakloos zijn worden opgevangen in lokale kerken

Lees ook:

Op 6 februari 2023 werd Syrië getroffen door twee allesverwoestende aardbevingen. Kerken vangen nog altijd dakloze mensen op en voorzien hen van maaltijden, medicijnen en dekens. Vanuit het noodhulpprogramma dat in Syrië al jarenlang actief is, ondersteunt Kerk in Actie deze lokale kerken maximaal.

Blijf op de hoogte van Noodhulp aardbeving Syrië