Informatie over de projecten

Project: Kerk helpt kwetsbare mensen

Hieronder vind je een projectfilmpje, collectesheet, powerpoint en een kort verhaal + foto voor in het kerkblad of de nieuwsbrief.

Download hier de collectesheet Kerk helpt kwetsbare mensen in Moldavië

Download hier de presentatie Kerk helpt kwetsbare mensen in Moldavië

Download foto bij Kerk helpt kwetsbare mensen in Moldavië

Door de grote werkloosheid en armoede in Moldavië kunnen veel gezinnen de touwtjes niet aan elkaar knopen. Een deel van de beroepsbevolking werkt daarom in het buitenland. Jongeren en ouderen blijven achter en hebben geen familie om op terug te vallen. Vooral in kleine dorpjes op het uitgestrekte platteland is de eenzaamheid groot. Kerk in Actie-partnerorganisatie Moldovan Christian Aid (MCA) ondersteunt kleine kerken in het opzetten van hulpprogramma’s voor kwetsbare ouderen. Voorgangers krijgen een training en activeren jongeren in de kerk om ouderen te bezoeken, boodschappen voor hen te doen en tijd te nemen voor een praatje. Dat werkt aan twee kanten: zo zijn beiden wat minder alleen. Balta Ghenadie, voorganger in het dorpje Parcova, kan het beamen. “Jongeren uit onze kerk helpen ouderen met klusjes in huis en tuin, brengen boodschappen en doen de was. Door de gesprekjes verdwijnt de eenzaamheid even naar de achtergrond.”

Project: Zorg en aandacht voor kwetsbare ouderen

Download deze collectefilm voor gebruik in de kerkdienst

Download hier de collectesheet Zorg en aandacht voor kwetsbare ouderen in Moldavië

Download hier de presentatie Zorg en aandacht voor kwetsbare ouderen in Moldavië

Download foto bij Zorg en aandacht voor kwetsbare ouderen in Moldavië

In Moldavië staan zieke en kwetsbare ouderen er alleen voor. Door de hoge werkloosheid werken hun kinderen veelal in het buitenland. Moldavië kent bovendien geen zorgstelsel vanuit de overheid. Met steun van Kerk in Actie biedt thuiszorgorganisatie Home Care verpleegkundige hulp aan ouderen naar wie niemand omkijkt. De organisatie zorgt voor medische hulpmiddelen als krukken en rolstoelen, komt op voor de rechten van ouderen en ondersteunt mantelzorgers. Vrijwilligers en professionals krijgen een training in het bieden van zorg op maat. Zonder de hulp van Home Care zouden veel ouderen niet alleen thuis kunnen wonen. Een van die ouderen is Toma Tecla (82). Een paar jaar geleden onderging ze een zware hartoperatie. Ze moet nog steeds voorzichtig doen, en kan niet veel. Verpleegkundige Raisa bezoekt haar een paar keer per week. “Raisa controleert mijn gezondheid, brengt me eten en maakt mijn huis schoon. In de winter brengt ze hout voor de kachel mee. Ik ben haar zo dankbaar.”

Project: Kinderen en ouderen worden gezien

Download deze collectefilm voor gebruik in de kerkdienst

Download hier de collectesheet Kinderen en ouderen worden gezien in Moldavië

Download hier de presentatie Kinderen en ouderen worden gezien in Moldavië

Download foto 1 (oudere) en foto 2 (kind) van project Kinderen en ouderen worden gezien in Moldavië

Door werkloosheid en armoede in Moldavië werken veel mensen in het buitenland. Kinderen en ouderen blijven achter en krijgen thuis niet de zorg en aandacht die ze nodig hebben. Ds. Igor Kohaniuk en zijn vrouw Rodica trekken zich het lot van kwetsbare kinderen en ouderen aan. In de dorpen Tintareni en Bulboaca heeft hun christelijke organisatie Bethania een opvangcentrum. Kinderen kunnen er na schooltijd terecht voor eten, drinken en huiswerkbegeleiding. Ouderen krijgen thuis een gezonde maaltijd en zorg. Sinds de oorlog in Oekraïne vangt Bethania ook vluchtelingen uit het buurland op. Een aantal families kreeg liefdevol onderdak in het centrum in Tintareni. Met het werk van Bethania wil Igor Kohaniuk iets van Gods liefde laten zien aan de inwoners van Moldavië: “Mensen hebben hoop nodig in alle uitdagingen. De lach op de gezichtjes van kinderen en de dankbaarheid van ouderen is alle moeite waard.”

Project: Kerken geven kinderen een toekomst

Download deze collectefilm voor gebruik in de kerkdienst

Download hier de collectesheet Kerken geven kinderen een toekomst in Moldavië

Download hier de presentatie Kerken geven kinderen een toekomst in Moldavië

Download foto bij Kerken geven kinderen een toekomst in Moldavië

In Moldavië groeien veel kinderen onder slechte omstandigheden op. Bijvoorbeeld omdat hun ouders voor werk naar het buitenland vertrokken of omdat hun ouders drankverslaafd zijn. Alcoholisme is een groot probleem in Moldavië. Youth for Christ, partnerorganisatie van Kerk in Actie, kijkt op een bijzondere manier naar hen om. Overal in het land traint deze organisatie kerken om dagcentra te worden waar kinderen uit de buurt naartoe kunnen komen. Ze krijgen er een gezonde maaltijd, worden geholpen met huiswerk en kunnen spelletjes doen. Ook is er altijd even tijd voor een bijbelles. En natuurlijk is er liefde en aandacht, iets wat sommige kinderen hier voor het eerst ervaren. Youth for Christ hoopt met dit project de cirkel van uitzichtloosheid te doorbreken en op een dag overbodig te zijn. Zover is het nog niet, maar er is veel wat hoop geeft. Vitaly Pupazan, directeur van Youth for Christ: “Kinderen die gemotiveerd naar school gaan. Een moeder die vertelt dat haar zoon beter luistert. Een gezin dat in de kerk een plek vindt om ergens bij te horen”.