Gebed uit Oekraïne: ‘Heer, verwarm ons met Uw liefde’

Oekraïne is nog altijd een land in oorlog, ook nu op 7 januari het orthodoxe kerstfeest wordt gevierd. "Uw land was verdeeld en bezet door de vijand, zoals mijn Oekraïne nu is", bidt een non uit de regio Lviv. Voor Kerk in Actie-partner UEP biedt ze mensen met oorlogstrauma's psychologische hulp. Wij bidden met haar mee: "Heer, verdrijf de kilheid."

Heer Jezus,

Doet de kilte van de onverschilligheid van de wereld U niet denken aan de tijd van uw geboorte?
Toen hielden de wereldheersers een volkstelling voor het eigen vermaak,
en zwierven een paar eenvoudige mensen de wereld rond op zoek naar een slaapplaats.
Uw land was verdeeld en bezet door de vijand, zoals mijn Oekraïne nu is.
Uw ster scheen en wilde de aarde verwarmen, maar net als nu waren er maar weinigen wier ogen naar boven waren gericht.

Heer, koning Herodes wilde U vermoorden,
en nu schrijf ik deze woorden met angst voor mijn leven en dat van mijn vrienden.
De wereld is koud van eenzaamheid en isolement.
Koud voor degenen van wie de huizen door de oorlog zijn verwoest.
Koud voor kinderen die elke dag zouden willen schuilen bij hun vader,
maar hun vader moet vechten aan het front en zich verstoppen in een loopgraaf om hen te beschermen tegen de vijand.

Het is koud voor de verdedigende soldaten,
ze herinneren zich hun ouders en echtgenotes, houden kindertekeningen in hun hart en willen weer aan het werk in een gewoon kantoor.
Het is koud voor degenen die, tegen hun zin, duizenden kilometers verwijderd zijn van hun geboorteland.
Het is koud voor degenen die hun baan kwijt zijn door problemen met de elektriciteit,
en koud voor hen die de hoop op hulp van de beschaafde wereld verliezen.

Heer Jezus, U verwarmde de herders en koningen die naar U kwamen met hoop.
Hun hart brandde, want anders zou dit verhaal ons millennia later niet hebben bereikt.

Heer, verwarm deze wereld! Laat zaadjes van hoop en liefde ontkiemen,
verlicht de harten van degenen die over U spreken, geef hen de kracht van de kerstdageraad.
Verwarm degenen die afgewezen en vergeten zijn, die het geloof verliezen en bevriezen in de crisis van het rationalisme.
Smelt de gletsjer van vijandigheid, laat een ieder de warmte van Uw Liefde voelen!

Kleine Jezus, U bibberde van de kou,
toch bent U de God van de dapperen en moedigen.
U bent de God van hen die vrede zoeken, scheppers van barmhartigheid!
Zegen ons, pasgeboren kind van God. Wij houden van u!

Amen

Gebed van een non uit de regio Lviv. Ze biedt psychologische hulp aan mensen die getraumatiseerd zijn door de oorlog en het geweld in Oekraïne, samen met Kerk in Actie-partner UEP.

Lees meer over de situatie in Oekraïne:

Veiligheid, stabiliteit en psychosociale ondersteuning. Dat wil Kerk in Actie bieden aan kinderen in Oekraïne. Door de jarenlange contacten met Oekraïense kerken kan Kerk in Actie hulp bieden in het hele land. Kinderen krijgen een veilige plek om te spelen, psychosociale hulp om mentaal gezond te blijven en Oekraïense gezinnen ontvangen voedsel- en zadenpakketten, zodat ze toch eten op tafel hebben.

Blijf op de hoogte van Noodhulp Oekraine