“Mijn droom is dat kinderen kunnen opgroeien onder een vredige Oekraïense hemel”

Denis van negen heeft nog steeds het geluid van vliegtuigen, bommen en explosies in zijn oren. Bij Tatiana kan hij ontspannen. Beiden dromen van het einde van de oorlog.

Naar de schuilkelder

Denis Nastachenko van negen vluchtte samen met zijn moeder en zus vanuit Charkov naar Cherkasy, 500 kilometer westwaarts. Zijn vader en broer moesten achterblijven. Denis mist hen ontzettend. “We moesten vluchten omdat er overal vliegtuigen, bommen en explosies waren”, vertelt Denis. “Elke keer als ik bijna sliep, moest ik weer uit bed omdat de sirene ging en we naar de schuilkelder moesten. Als dat niet lukte, moest je de ‘regel van de 2 muren’ onthouden. Dat betekent dat je je niet achter 1 maar achter 2 muren moet verschuilen, want als een raket tegen de eerste muur vliegt en jij zit achter de tweede muur, ben je veiliger.”

Verschrikkelijk effect

“De oorlog heeft een verschrikkelijk effect op kinderen. Ze zijn bang, gestresst en schrikken van elk geluid”, merkt Tatiana Volochai. Ze is psycholoog in een centrum waar gevluchte kinderen, zoals Denis, kunnen spelen en psychosociale hulp krijgen. In het centrum is het gezellig en huiselijk. “Niets hoeft hier, en alles mag. Ontspannen is het belangrijkste. Kinderen kunnen kleien, tekenen en bouwen. Er staan lekkere stoelen waar ze even in kunnen liggen als ze moe zijn. Voor kinderen die willen praten, is er altijd een luisterend oor en psychologische begeleiding. We betrekken ook de ouders bij ons werk. Zij zijn tenslotte het meest met hun kinderen samen en kunnen een belangrijke rol spelen in emotionele ondersteuning.”

Droom

Denis komt graag in het centrum. Het liefst speelt hij er met lego, zijn mooiste kunstwerk is een boot op de rivier Dnjepr. Zijn grootste droom is dat Oekraïne de oorlog wint. Daar dromen alle Oekraïners van, zegt Tatina. Zij ook. “Ik wil dat elk kind hier in rust kan opgroeien, onder een vredige Oekraïense hemel.”

In actie voor kinderen in Oekraïne

Veiligheid, stabiliteit en psychosociale ondersteuning. Dat is wat Kerk in Actie wil bieden aan kinderen in Oekraïne. Door de jarenlange contacten met Oekraïense kerken kan Kerk in Actie hulp bieden in het hele land. Zij bieden kinderen een veilige plek om te spelen en psychosociale hulp om mentaal gezond te blijven. Oekraïense gezinnen ontvangen voedsel- en zadenpakketten, zodat ze toch eten op tafel hebben. Op centrale plekken in getroffen steden staan mobiele locaties waar kinderen en hun ouders kunnen opwarmen en hun verhaal kwijt kunnen. Kerk in Actie helpt ook bij het herstel van kapot gebombardeerde schoolgebouwen, zodat kinderen kunnen blijven leren.

Geef voor dit werk

Verwoeste huizen, een ontwrichte infrastructuur en nauwelijks warmte en elektriciteit. De grootschalige oorlog in Oekraïne gooide het leven en de toekomst van veel inwoners volledig overhoop. Kerk in Actie werkt samen met kerken en hulporganisaties in Oekraïne die ontheemden en slachtoffers van de oorlog blijven helpen.

Blijf op de hoogte van Noodhulp Oekraine