‘Onze kinderen lachen niet meer’

Duizenden kinderen in Oekraïne hebben hun huizen, hun kleding en hun favoriete speelgoed moeten achterlaten toen ze vluchtten voor het oorlogsgeweld. Yana Serebrennikova vangt gevluchte families uit de frontlinie op en regelt onderdak voor hen. “Kinderen zijn getraumatiseerd. Lachen kunnen ze niet meer.”

Onderdak

Yana werkt in een opvangcentrum in Kamianske, zo’n 300 kilometer bij Marioepol vandaan. Haar belangrijkste taak is het regelen van bedden. “Mensen die hier aankomen, hebben vaak alleen wat kleding en documenten bij zich. Een eigen bed is belangrijk, want een bed is meer dan een meubelstuk, vooral voor kinderen. Het is een stukje privéruimte. Hier kunnen ze spelen, een eigen huisje van dekens maken, even alleen zijn. Met een eigen bed kunnen kinderen een warm en veilig plekje creëren.”

Ontzettend belangrijk, ziet Yana. “Voor kinderen is het moeilijk om hun emoties te uiten, maar ze lijden. Kinderen hebben normaal gesproken blije gezichten, maar onze kinderen lachen niet meer.” Ze vertelt het huilend.

Mijn vriend

Arina Yakymenko was drie jaar toen ze Marioepol noodgedwongen moest ontvluchten. De stad is inmiddels van de aardbodem weggevaagd. “Als de sirene klonk, betekende dat dat er raketten vlogen”, vertelt ze. “En als ze ergens vielen, hoorde je ba-bah. Ik kon niet meer naar school.” Arina herinnert zich haar huis en de speeltuin vlakbij nog goed. Ze zoekt iets in haar zak en laat een klein speeltje zien. “Dit is mijn vriend. Mijn moeder kocht het voor mij toen ik niet naar school kon door de raketten. Hij is altijd bij me.”

Arina heeft een mooi bed van Yana gekregen. Maar veel liever wil ze terug naar Marioepol. “Ik mis mijn opa en oma, ze zijn in hun huis blijven wonen. Ik vond het leuk om frambozen te plukken bij oma, en ze hebben ook een hond. Ik zorgde voor hem.” Yana heeft dezelfde droom als Arina. “Ik wil dat er een einde komt aan deze verschrikkingen, zodat kinderen weer naar huis kunnen. Zodat ze weer kunnen lachen.”

Kerk in Actie helpt kinderen in Oekraïne

Veiligheid, stabiliteit en psychosociale ondersteuning. Dat is precies wat Kerk in Actie wil bieden aan kinderen in Oekraïne. Door de jarenlange contacten met Oekraïense kerken kan Kerk in Actie hulp bieden in het hele land. Zij bieden kinderen een veilige plek om te spelen en psychosociale hulp om mentaal gezond te blijven. Oekraïense gezinnen ontvangen voedsel- en zadenpakketten, zodat ze toch eten op tafel hebben. Op centrale plekken in getroffen steden staan mobiele locaties waar kinderen en hun ouders kunnen opwarmen en hun verhaal kwijt kunnen. Kerk in Actie helpt ook bij het herstel van kapotgebombardeerde schoolgebouwen, zodat kinderen kunnen blijven leren. Help mee!

Geef voor kinderen in Oekraïne

Lees ook:

Verwoeste huizen, een ontwrichte infrastructuur en nauwelijks warmte en elektriciteit. De grootschalige oorlog in Oekraïne gooide het leven en de toekomst van veel inwoners volledig overhoop. Kerk in Actie werkt samen met kerken en hulporganisaties in Oekraïne die ontheemden en slachtoffers van de oorlog blijven helpen.

Blijf op de hoogte van Noodhulp Oekraine