“Serie Kerken en christenen in Hongkong, deel 1”

Op bezoek bij een rooms-katholieke kerk in Hongkong

Twee keer per jaar geeft Robert Doornenbal een praktisch-theologische cursus aan Aziatische studenten in Hongkong. In het weekend nemen zij hem mee naar lokale kerken. Zo bezocht hij recent de katholieke kathedraal in het midden van de stad. Wat is de rol van de Rooms-Katholieke Kerk in Hongkong?

Midden in het drukke zakendistrict van Hongkong bevindt zich de fraaie neogotische kathedraal van de Heilige Ontvangenis, gebouwd in 1893. Ik bezoek de tweede mis van de zondagochtend, die is in het Engels. Om me heen zie ik honderden mensen. Na afloop van de dienst krijg ik een uitgebreide rondleiding van John. Hij is al veertig jaar actief in de parochie en vertelt er graag over.

“Met Pasen zijn er 75 volwassenen gedoopt, en dertien kinderen”, zegt John met een brede glimlach. “Wow, dat is veel, mooi zeg!”, reageer ik spontaan. “Ja, het is feest – en toch is dit aantal veel lager dan een paar jaar terug”, verduidelijkt John. “In 2019 werden in Hongkong tegen de drieduizend mensen gedoopt in diverse katholieke kerken, waarvan een paar honderd in deze kathedraal. Maar tijdens en na de coronacrisis werd het aantal gaandeweg minder.”

“Wat motiveert mensen om zich te laten dopen?”, vraag ik. “Bij velen merken we een oprechte geestelijke honger en dorst”, antwoordt John. “Mensen zoeken een inspirerende en betrouwbare basis voor hun leven. Er zijn ook veel dopelingen uit de Filipijnen. Je weet waarschijnlijk wel dat Hongkong zo’n 200.000 Filipijnse thuishulpwerkers (‘domestic workers’) kent? Een heel aantal van hen zijn rooms-katholiek. Wat misschien ook meespeelt, is dat de Rooms-Katholieke Kerk bij velen goed staat aangeschreven. Er zijn meer dan honderd rooms-katholieke basisscholen en tientallen middelbare scholen. Het rooms-katholieke onderwijs heeft een goede reputatie, en veel leden van de elite in Hongkong hebben dit jarenlang gevolgd. Ook al maakt dit ze nog geen christen, ze hebben wel basale christelijke waarden meegekregen.”

“Daarnaast ondersteunt de Kerk allerlei vormen van liefdadigheid. Kijk maar ‘ns op de website Caritas Hong Kong. Er zijn tientallen instellingen die hulp bieden aan zieken, kinderen, jongeren en ouderen, mensen met een handicap, en verslaafden en hun families. Vanuit de kerk wordt ook omgezien naar gevangenen. Zo ken ik iemand die bijbels aanbiedt aan gevangenen die interesse hebben, naast De Gebroeders Karamazov van de Russische schrijver Fjodor Dostojevski.”

Als een soort opschrift bij deze roman heeft Dostojevski Johannes 12:24 geplaatst. Dit was een van zijn lievelingsteksten en een persoonlijk levensmotto. Mooi om hiermee deze blog af te sluiten, met in het achterhoofd de vele mensen die grote persoonlijke offers brengen opdat Hongkongers en hun stad kunnen bloeien: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, als een graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft het één graankorrel, maar wanneer hij sterft brengt hij veel vruchten voort.’

Robert Doornenbal

Dr. R.J.A. Doornenbal (1966) is uitgezonden medewerker van Kerk in Actie en als zodanig parttime docent aan het Lutheran Theological Seminary, Hongkong.