Vijf veelgestelde vragen over vluchtelingen in Griekenland

Sinds 2015 spreken we in Europa van een vluchtelingenprobleem. De beelden van de gammele bootjes en overvolle kampen staan op ons netvlies gebrand. Hoe is het zover gekomen… en vier andere veelgestelde vragen over vluchtelingen in Griekenland.

1. Hoe is de situatie in Griekenland op dit moment?

In 2021 waren er zo'n 173.000 asielzoekers en migranten in Griekenland, waaronder 4.050 alleenstaande minderjarigen. Vooral de 18.500 asielzoekers in vluchtelingencentra op de Griekse eilanden leven in extreem moeilijke omstandigheden, vaak afgesloten van de buitenwereld. Onder hen zijn 5.000 kinderen en 300 alleenreizende minderjarigen. Voogdij, juridische hulp en toegang tot formeel onderwijs is niet goed geregeld. Zo’n 1.000 kinderen leven in slechte behuizing of op straat.

In 2015 kwamen er 860.000 vluchtelingen in Griekenland aan, vooral uit Syrië. In 2021 waren dat er ruim 9.000. De meeste vluchtelingen komen nu uit Afghanistan, Somalië en Congo, waar het erg onveilig is. Waar de meesten eerst over zee kwamen, komt de meerderheid nu over land. Vluchtelingen via zee worden namelijk regelmatig teruggeduwd (pushbacks). Mensen die veiligheid zoeken in Europa worden gecriminaliseerd en soms met geweld buiten Europa gezet. Dit afschrikbeleid doet de aantallen afnemen. Een vrouw die zichzelf uit wanhoop in brand steekt, wordt vervolgd voor brandstichting. Een vader die zijn zoon via zee laat vluchten, krijgt gevangenisstraf.

2. Hoe is het zover gekomen?

Door de oorlog in Syrië nam het aantal vluchtelingen in Europa in 2015 enorm toe. In plaats van een oplossing in Europa te zoeken, maakten een aantal landen (waaronder Nederland) in 2016 een afspraak met Turkije, die nog steeds grote gevolgen voor vluchtelingen heeft. Deze ‘Turkijedeal’ moest vooral zorgen dat vluchtelingen niet meer naar Europa komen. Turkije beloofde haar grenzen strenger te bewaken in ruil voor geld en makkelijker toegang voor Turken tot Europa. Kansarme vluchtelingen die de oversteek naar Griekenland maakten, zouden teruggestuurd worden naar Turkije, kansrijke eerlijk verdeeld over Europese landen. Maar omdat volgens rechters Turkije inmiddels geen veilig land meer is, kunnen veel vluchtelingen niet teruggestuurd worden. En Europese landen komen hun beloften niet na. Hierdoor zitten veel vluchtelingen jarenlang vast in Griekenland.

3. Is er een oplossing?

Als Europa meer steun biedt aan de opvang in Griekenland, kunnen vluchtelingen (en met name alleenreizende minderjarigen) beter worden opgevangen. Daarnaast moeten vluchtelingen worden sneller opgenomen in andere Europese landen. In landen als Nederland, Duitsland, en Finland is er voldoende draagvlak onder de bevolking om kinderen en kwetsbare asielzoekers op te vangen en te helpen bij hun integratie. Kerken moeten hun stem laten horen tegen dit onrecht en voor meer menselijkheid.

Veel vluchtelingen riskeren hun leven tijdens een gevaarlijke reis en verliezen in Europa hun hoop. Als ze met een humanitair visum asiel kunnen aanvragen vanuit een vluchtelingenkamp dichtbij huis, kunnen ze een vliegticket kopen wat veel onnodig leed bespaart.

4. Wat doet Kerk in Actie?

Kerk in Actie werkt op Lesbos samen met de organisatie Borderline en op het vasteland met twee organisaties van de Grieks-Orthodoxe Kerk. Samen geloven we dat vluchtelingen recht hebben op een beter leven. We helpen met voedsel, kleding en onderwijs en proberen hen op een betere plek te krijgen. Ook investeren we in de landen van herkomst in een beter leven voor kinderen.

5. Wat kan ik doen?

Kijk op kerkinactie.nl/vluchtelingen.

Nog altijd zijn er miljoenen mensen over de hele wereld op de vlucht. Op zoek naar veiligheid stranden mensen uit landen als Syrië, Afghanistan en Iran in Griekenland. Hier wacht hen een moeilijke en onzekere tijd. Kerk in Actie ondersteunt drie organisaties die hen opvangen, begeleiden en hen voorzien van voedsel, kleding, zorg en onderwijs.

Blijf op de hoogte van Opvang voor gestrande vluchtelingen